14.07.2025
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi “İyi Uygulamalar” Çalıştayında Eğitimde Kalite Örnekleri Sahneye Çıktı
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi “İyi Uygulamalar” Çalıştayında Eğitimde Kalite Örnekleri Sahneye Çıktı.
Nitelikli Eğitimde Fark Yaratan Uygulamalar Bu Çalıştayda Paylaşıldı.
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi, eğitimde kaliteyi yükseltmeye yönelik önemli bir adım daha attı. Fakülte bünyesinde bu yıl ilk kez düzenlenen “2024–2025 Güz Dönemi Eğitim-Öğretimde İyi Örnek Paylaşım Çalıştayı”, öğretim elemanlarının derslerine entegre ettikleri yenilikçi ve etkili uygulamaları görünür kıldı. Üç oturum boyunca 12 bölümden gelen 12 öğretim elemanı, yürüttükleri dersleri farklı açılardan ele alarak kurumsal kaliteye katkı sağlayan deneyimlerini paylaştı.
Akademik Açılış: Birimlerarası Paylaşım Kültürü.
Açılış konuşmalarında Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Muhsin Akbaş, Fakülte Dekanı Prof. Dr. Gökçen Bombar ve Bologna Eşgüdüm Koordinatörü Doç. Dr. Necmettin Çelik, akademik süreçlerin kalitesini artırmada iyi örneklerin paylaşımının kurumsal gelişime katkısını vurguladı. Etkinlik Arş. Gör. Nilüfer Özdaş, Arş. Gör. Hüsna İbiş, Arş. Gör. Pelin İlker moderatörlüğünde yönetildi.
Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Muhsin AKBAŞ son dönemde Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinin yedi programının MÜDEK tarafından akredite edilmesi ile birlikte Yabancı Diller Yüksek Okulunda akreditasyonu ile Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinin eğitim dilinin İngilizce olması sebebiyle eğitim kalitesinin daha da arttığını ve hem eğitim-öğretim hem de araştırma geliştirme süreçlerindeki etkinliğin hızla artacağına değindi.
Fakülte Dekanı Prof. Dr. Gökçen Bombar ise çalıştayın yalnızca bir akademik paylaşım alanı değil, aynı zamanda öğretim süreçlerinin kolektif hafızaya kazandırıldığı önemli bir platform olduğunu vurguladı.
Bologna Eşgüdüm Koordinatörü Doç. Dr. Necmettin Çelik, “Eğitim-öğretimde yalnızca iyi uygulamaları ödüllendirmek değil, bu uygulamaları tüm fakülteye örnek teşkil edecek biçimde paylaşmak, kurumsal kalite vizyonunun temel yapı taşlarındandır.” ifadelerini kullandı.
Mühendislik Bilimleri Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Vahide Bulut ise Program Çıktıları (PÇ), Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) ve Ders İzlencesi konularının ele alındığı kısa bir bilgilendirme konuşması yaptı.
Her Sunum Bir Hikâye: Fakültemizden İlham Veren Dersler.
2024–2025 Güz Dönemi’nde fakültemizin farklı bölümlerinde yürütülen dersler, yalnızca öğretim içeriğiyle değil; aynı zamanda ölçme-değerlendirme yaklaşımı, öğrenci katılımı, dijital araç kullanımı ve sürdürülebilir öğretim stratejileriyle öne çıktı. Çalıştaya, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi’nin tüm bölümlerinden öğretim elemanları yoğun katılım gösterdi.
Her biri kendi alanlarında özgün yöntemler geliştiren akademisyenler, eğitim-öğretim süreçlerinde uyguladıkları başarılı örnekleri diğer meslektaşlarıyla paylaşma fırsatı buldu.
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Aytuğ Onan, CENG311 Makine Öğrenmesini Temelleri derslerinde uyguladığı dijital ve etkileşimli yöntemlerle katkı sunarken, Mühendislik Bilimleri Bölümü’nden Dr. Öğr. Üyesi Aziz Kolkıran, PHY101 Fizik I dersiyle modüler öğrenme yapısı ve ölçme-değerlendirme yaklaşımıyla dikkat çekti.
Makine Mühendisliği Bölümü’nden Doç. Dr. Levent Aydın, ME341 Mühendislikte Sayısal Yöntemler dersiyle öğrenme çıktıları odaklı içeriği paylaşırken; Biyomedikal Mühendisliği’nden Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Kaya, BME307 Biyomedikal Enstrümantasyon dersiyle tasarım temelli öğrenme süreçlerini aktardı.
Mekatronik Mühendisliği Bölümü’nden Doç. Dr. Erkin Gezgin, MEE401 Bitirme Projesi I dersiyle çok kategorili katkılar sunarken, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği’nden Doç. Dr. Gökhan Polat, MSE411 Malzeme Bilimi ve Mühendisliği Tasarımı dersiyle eğitim kataloğu izlencesi tasarımı konusunda örnek uygulamalar sundu.
Harita Mühendisliği Bölümü’nden Dr. Öğr. Üyesi Serkan Karakış, GE432 İHA Fotogrametrisi dersiyle sürdürülebilirlik bağlamında dikkat çeken bir içerik paylaşırken; Mimarlık Bölümü’nden Arş. Gör. Dr. İlker Güçü, CE461 Mimarlık ve İnşaatın Temelleri dersiyle yaratıcı ölçme-değerlendirme teknikleri üzerine katkı sundu.
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü’nden Öğr. Gör. Dr. Hanife Vardı Topal, ES411İş Sağlığı ve Güvenliği I dersiyle erişilebilirlik ve sunum kalitesi temalarında katkı sağladı.
İnşaat Mühendisliği’nden Dr. Öğr. Üyesi M. Alper Çankaya ise CE391 Yapı Mekaniği ve Analizi dersiyle jüri özel ödülüne uzanan deneyimlerini aktardı.
Petrol ve Doğalgaz Mühendisliği’nden Prof. Dr. İbrahim Kocabaş, PNGE401 Petrol Rezervuar Mühendisliği II dersiyle ilham verici uygulamalarıyla katılım sağladı. Elektrik-Elektronik Mühendisliği’nden Doç. Dr. Mehmet Erdal Özbek ise EEE450 Makine Öğrenmesine Giriş dersi ile danışmanlık ve rehberlik temelli bir öğretim yaklaşımı sundu.
Sunumların her biri fakültemizin eğitimde kalite vizyonunu somutlaştıran değerli katkılar sunmuştur.
21 Kategoride Akademik Mükemmellik Ödülleri Sahiplerini Buldu.
Ödül süreci, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Bologna Eşgüdüm Koordinatörlüğü tarafından yürütülen “Formasyon Eğitimi Sertifika Programı”nı başarıyla tamamlamış öğretim üyeleri arasından seçilen 13 kişilik jürinin sunumları, pedagojik yeterlilik, yenilikçilik, sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve etki alanı gibi kriterler doğrultusunda değerlendirmesi ile tamamlandı.
Dr. Öğr. Üyesi Aziz Kolkıran, PHY101 Fizik I dersiyle Mühendislik Bilimleri bölümünü temsil ederek “En Yenilikçi Öğretim Uygulaması”, “Paydaş Geri Bildirimine Dayalı İyileştirme” ve “Mikro Öğrenme veya Modüler Yapı” kategorilerinde üç ayrı ödüle layık görüldü. Ders kapsamında uygulanan modüler içerik tasarımı, öğrenci geri bildirimlerinin sistematik kullanımı ve yenilikçi öğrenme materyalleri ile dikkat çekti.
Prof. Dr. Aytuğ Onan, Bilgisayar Mühendisliği bölümünde yürüttüğü CENG311 Makine Öğrenmesini Temelleri dersi ile “En Etkili Öğrenci Katılımı Sağlayan Uygulama” ödülünü alırken, “Dijital Öğrenme Ortamlarını En Etkin Kullanan Uygulama” ve “Yüksek Lisans/Doktora Eğitimine Katkı” ödüllerine de layık görüldü. Derslerde aktif öğrenme yaklaşımları, çevrim içi entegrasyonlar ve ileri düzey literatür aktarımı öne çıktı.
Doç. Dr. Erkin Gezgin, Mekatronik Mühendisliği bölümü kapsamında yürüttüğü MEE401 Bitirme Projesi I dersiyle toplam dört ayrı ödül kazandı. Söz konusu dersle “Toplumsal Katkı Odaklı Öğretim Uygulaması”, “Sanayi ile İşbirliğine Dayalı Öğretim Uygulaması”, “Proje Tabanlı Öğretimde Mükemmeliyet” ve “Uluslararasılaştırma Odaklı Öğretim Uygulaması” kategorilerinde örnek uygulama olarak değerlendirildi. Öğrencilerin sektörle doğrudan temas kurduğu, çok paydaşlı ve özgün proje süreçleri takdir topladı.
Doç. Dr. Levent Aydın, Makine Mühendisliği bölümünden ME341 Mühendislikte Sayısal Yöntemler dersiyle hem “En İyi Belirlenmiş Öğrenme Çıktılarına Sahip Uygulama” hem de “Yüksek Katma Değerli Öğretim Uygulaması” ödüllerine layık görüldü. Ders, öğrenme çıktılarının açık tanımlanması ve uygulamalı kazanımların sektörel karşılıkları açısından öne çıktı.
Öğr. Gör. Dr. Hanife Vardı Topal, ES411 İş Sağlığı ve Güvenliği I dersiyle Şehir ve Bölge Planlama bölümünü temsilen iki ödül kazandı. “En İyi Sunum” ödülünü içerik-sunum uyumu ve anlatım gücü ile kazanırken, aynı dersle “Erişilebilir ve Kapsayıcı Öğretim Uygulaması” kategorisinde de ödüle layık görüldü. Dersin görsel çeşitliliği, sadeleştirme stratejileri ve kapsayıcı dil kullanımı etkili oldu.
Dr. Öğr. Üyesi Serkan Karakış, Harita Mühendisliği bölümünde verdiği GE432 İHA Fotogrametrisi dersiyle “Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini İçeren Öğretim Uygulaması” ödülünü almaya hak kazandı. Ders kapsamında çevresel veri üretimiyle sürdürülebilirlik temasının ilişkilendirilmesi ödülün gerekçesini oluşturdu.
Arş. Gör. Dr. İlker Güçü, Mimarlık bölümünde yürüttüğü CE461 Mimarlık ve İnşaatın Temelleri dersiyle “Yaratıcı Ölçme-Değerlendirme Yöntemi” ödülünü kazandı. Alternatif değerlendirme yöntemleri, rubrik temelli kontrol sistemleri ve öğrenci katılımlı ölçütlerin entegrasyonu bu başarıyı destekledi.
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Kaya, Biyomedikal Mühendisliği bölümünde verdiği BME307 Biyomedikal Enstrümantasyon dersiyle “Öğretim Tasarımında En İyi Gelişim Süreci” ödülünü aldı. Ders içeriğinin yeniden yapılandırılması, etkileşimli modüller ve uygulamalı öğrenme stratejileriyle zenginleştirilmesi dikkat çekti.
Doç. Dr. Gökhan Polat, Malzeme Mühendisliği bölümünde yürüttüğü MSE411 Malzeme Bilimi ve Mühendisliği Tasarımı dersiyle “En İyi Eğitim Kataloğu Ders İzlencesi” ödülüne layık görüldü. Ders izlencesinin şeffaf, bütüncül ve ölçülebilir yapısı jüri tarafından takdir edildi.
Prof. Dr. İbrahim Kocabaş, PNGE401 Petrol Rezervuar Mühendisliği II dersiyle Petrol ve Doğalgaz Mühendisliği bölümünden “İlham Veren Uygulama” ödülünü almaya hak kazandı. Ders, analitik yaklaşımı ve yerel-saha örnekleriyle ilham kaynağı olarak değerlendirildi.
Doç. Dr. Mehmet Erdal Özbek, Elektrik-Elektronik Mühendisliği bölümünde yürüttüğü EEE450 Makine Öğrenmesine Giriş dersiyle “Akademik Danışmanlığı Destekleyen Uygulama” ödülünü aldı. Öğrencilere sağlanan bireysel yönlendirme ve kariyer odaklı yapı bu ödülün verilmesinde belirleyici oldu.
Dr. Öğr. Üyesi M. Alper Çankaya, İnşaat Mühendisliği bölümünde yürüttüğü CE391 Yapı Mekaniği ve Analizi dersiyle “Jüri Özel Ödülü”ne layık görüldü. Dersin bütüncül yapısı, interaktif yaklaşımı ve farklı yöntemleri sentezleyen içeriği bu özel ödülle takdir edildi.
Kapanış Konuşması: Kalite, Paylaşımla Gelişir.
Kapanışta Fakülte Bologna Koordinatörü Doç. Dr. Umut Ceyhan, Bologna Süreci kapsamında yapılmakta olan ve planlanan çalışmalar hakkında bilgilendirme yaptı.
Tüm ödüller, çalıştaya katkı sunan öğretim elemanlarına günün sonunda düzenlenen törenle takdim edildi. Ayrıca, oturum süresince katkı sunan konuşmacılara da fakültemiz adına teşekkür belgeleri takdim edildi.
Fakültemizde geleneksel hale getirilmesi planlanan bu çalıştayın, her yıl daha geniş katılımla ve artan etkiyle sürdürülmesi hedeflenmektedir. Etkinlik sonunda tüm katılımcılara yöneltilen çevrim içi geri bildirim anketi ile elde edilen görüş ve öneriler, organizasyonun içerik ve yapısının geliştirilmesinde temel referans olarak değerlendirilecektir.